Welke motor past bij jou? We hebben alle types op een rij gezet

Naked bike, Scrambler, Enduro, Cafe Racer, Superbike, Tour, Custom of toch een Roadster? Wat zijn de kenmerken en welke motor past bij jou?

De eerste vraag is eigenlijk: welke motor zou je willen hebben? Eentje waarmee je de blits kan maken of die geschikt is voor lange trips en vakanties? Of wil je hem dagelijks gebruiken om er mee naar het werk te rijden en soepel tussen de file door te rijden? Dan is grote en vooral brede toermotor of een Custom bike misschien niet zo’n heel slimme keuze. Enfin, welke motor bij jou past check je hier:

Welke motor past bij jou?

Naked bike of Roadster

Twee namen voor een type motor zonder kuip of hoogstens een heel klein ruitje voor een minimalistische cockpit. Je zit vrij rechtop en de wielbasis is kort. Kortom, compacte machines die niet al te gewichtig zijn en heel wendbaar.

Geschikt voor stad: 
Filerijden: 
Toertochten: 
Snelweg: 
Sportief rijden: 
Blitsfactor: 

Tour

Dit zijn motor modellen met een flinke kuip die je beschermt tegen weer en wind en vaak standaard is voorzien van koffers. Het zijn over het algemeen wat zwaardere motoren, maar door de rechte zitpositie heb je toch genoeg controle. De meeste toermotoren zijn tamelijk breed en dat is niet handig in de file.

Geschikt voor stad: 
Filerijden: 
Toertochten: 
Snelweg: 
Sportief rijden: 
Blitsfactor: 

Als je een motor hebt gekozen, is het belangrijk dat je motorkleding hier goed bij aansluit en comfortabel voelt. Lees hier waar je nog meer op moet letten wanneer je een motorpak gaat kopen.

Custom bike (vroeger ook wel chopper)

Ook geschikt voor toeren, maar dan vooral bij gematigde snelheid over tweebaanswegen. De echte Custom heeft geen ruit. Je zit laag en het stuur is hoog. Op de snelweg is de wind op het lijf snel spelbreker. Voor liefhebbers van dit type is een Harley-Davidson de droom.

Geschikt voor stad: 
Filerijden: 
Toertochten: 
Snelweg: 
Sportief rijden: 
Blitsfactor: 

Supersport

In motorjargon is dit een ‘buikschuiver’, omdat je heel sportief voorover zit en bijna met je torso op de tank ligt. Het zijn zeer krachtige motoren met een laag gewicht en een ranke bouw. De verhouding pk/kg zit in de buurt van 1 : 1. Voor ervaren rijders!

Geschikt voor stad: 
Filerijden: 
Toertochten: 
Snelweg: 
Sportief rijden: 
Blitsfactor: 

Sport Touring

Een mix van een pure sportmotor en toermotor. Je zit iets meer voorover en toch weer niet zo ver als bij een supersporter. De zitpositie is kortom niet zo extreem, waardoor rijden bij lage snelheid een te grote aanslag op de polsen wordt. En Sport Touring machines zijn over het algemeen leverbaar met koffers.

Geschikt voor stad: 
Filerijden: 
Toertochten: 
Snelweg: 
Sportief rijden: 
Blitsfactor: 

Wist je dat motorrijden steeds veiliger wordt? Lees hier meer over de huidige ontwikkelingen.

Scrambler

De Scrambler stamt uit de jaren zestig van de vorige eeuw. Motorrijders verbouwden toen hun motor om ermee te kunnen crossen. De uitlaat ging omhoog, er kwamen noppenbanden onder en overbodige zaken, zoals richtingaanwijzers, werden eraf gehaald. Veel merken hebben de Scrambler herontdekt.

Geschikt voor stad: 
Filerijden: 
Toertochten: 
Snelweg: 
Sportief rijden: 
Blitsfactor: 

Cafe Racer

De Cafe Racer is een uitgeklede motor met een sportieve zithouding. Een klassiek genre met een laag stuur en hooggeplaatste voetsteunen. De buddyseat biedt alleen plek voor de rijder. Door het ontbreken van windbescherming is het afzien bij een stevig tempo. De ware Cafe Racer heeft spiegels aan de stuuruiteinden, waardoor hij (te) breed is voor filerijden.

Geschikt voor stad: 
Filerijden: 
Toertochten: 
Snelweg: 
Sportief rijden: 
Blitsfactor: 

Adventure of Enduro

Op dit moment een van de meest populaire genres, een allrounder en allroader pur sang. Op deze soort motor zit rechtop en de zitpositie is hoog en dat is prima voor controle maar minder voor mensen met korte benen. Een windscherm is vaak standaard. Lange veerwegen zorgen voor flink wat comfort en met koffers erop kun je lange vakantietrips maken, eventueel ook offroad.

Geschikt voor stad: 
Filerijden: 
Toertochten: 
Snelweg: 
Sportief rijden: 
Blitsfactor: 

Motor modellen

Zoals je ziet, de keuze is reuze. Welke motor bij jou past is heel persoonlijk en helemaal afhankelijk van het doel waarmee je motorrijdt. Ga je op de motor naar je werk? Of wil je vooral lekker touren bij mooi weer?

Wist je dat de brandweer ook rondrijdt op de motor? Bekijk hier het verhaal van Kour van der Laan, Ploegchef Motor Ondersteuning Brandweer.

Nog meer inspiratie ...

De motor veiligheid blijft toenemen. Motorrijden is veiliger dan ooit

Slimme hulpmiddelen, betere banden en andere innovaties. De motor veiligheid van nu, is in niets te vergelijken met ...

Motorbanden, waar moet ik rekening mee houden?

Smalle strookjes rubber van ongeveer 2 centimeter breed moeten vermogens tot meer dan 200 pk kunnen verwerken. Zonder ...

Redenen om weer op de motor te stappen

Motorrijden is een genot. Je bent een met de elementen, een met je machine en je voelt je ...