De motor veiligheid blijft toenemen. Motorrijden is veiliger dan ooit

Slimme hulpmiddelen, betere banden en andere innovaties. De motor veiligheid van nu, is in niets te vergelijken met vroeger!

Betere rijopleiding

Een belangrijke rol naar veiliger motorrijden speelt een betere rijopleiding. De opleiding van het motorrijbewijs is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Vroeger was je met een paar lessen wel klaar. Nu moet je de theorie halen en twee examens doen. De praktijkopleiding voor de motor bestaat namelijk uit twee onderdelen: Voertuigbeheersing (AVB) en Verkeersdeelneming (AVD). In het examen AVB moet je laten zien dat je de motor de baas bent. Het AVD-examen is de belangrijkste, want tijdens dit examen laat je zien dat je ook in het normale verkeer kunt rijden. Kortom: je doet tijdens de rijlessen al veel meer ervaring op.

Twijfel je of je nog goed op de hoogte bent van alle regels? Overweeg dan een opfriscursus.

Motor veiligheid groeit door technologische ontwikkelingen

Naast een betere rijopleiding zijn er ook technologische ontwikkelingen die motorrijden een stuk veiliger maken. Elke motor is tegenwoordig verplicht uitgerust met ABS. ABS staat voor Anti Blokkeer Systeem en voorkomt dat de wielen blokkeren bij stevig remmen. Bij een noodstop speelt ABS een belangrijke rol in het verkorten van de remweg. Sowieso zijn ook de remmen zelf sterk verbeterd. Ook in de regen zijn moderne remsystemen bijzonder effectief. Vroeger was dat wel anders.

Bochten-ABS

Als aanvulling op de normale ABS beschikken sommige motoren ook over ‘bochten-ABS’. Dit systeem zorgt bij stevig remmen in bochten voor extra controle en voorkomt dat het wiel blokkeert. Kortom: nog meer veiligheid.

Betere banden

Ook de technologie van banden is in de afgelopen jaren sterk verbeterd. Betere rubbersamenstellingen en profielen geven de bestuurder nog meer controle en grip en dat is bijzonder handig in noodsituaties, bijvoorbeeld als je moet uitwijken. Meer grip resulteert ook in meer rijplezier, want je hebt meer controle in bochten.

Tractiecontrole

Motorfabrikanten introduceren nog veel meer rijhulpsystemen om de veiligheid te vergroten. Een bekend voorbeeld is tractiecontrole dat een spinnend achterwiel voorkomt. Daarnaast is er het zogeheten ‘wheelie control’. Dit systeem voorkomt dat de motor bij een loskomend voorwiel te ver naar achteren helt. Te snel terugschakelen kan bij oudere motoren resulteren in een blokkerend achterwiel. Dankzij een slipper clutch wordt dat effect opgeheven.

Cruise control

En dan is er nog een systeem als cruise control. Vooral op de langere afstanden biedt dit systeem extra comfort. Je stelt een gewenste snelheid in en de motor houdt dat tempo automatisch aan. Zelf gas geven hoeft dan niet meer. Handig, maar ook minder vermoeiend. Betere connectiviteitsystemen zorgen tot slot voor minder afleiding.

Kleding

De motor veiligheid wordt ook gestimuleerd door innovatieve motorpakken. Speciale beschermstukken in motorkleding zijn van steeds hogere kwaliteit waardoor je bij een valpartij beter beschermd bent. Het ontwerp van motorhelmen wordt continu verbeterd. Al deze aspecten samen zorgen voor meer motor veiligheid.

Zichtbaarheid

De zichtbaarheid van een motorfiets in het verkeer is de afgelopen jaren sterk verbeterd. Mede door de introductie van LED-verlichting valt een motorfiets veel beter op in het verkeer en door het grotere lichtbereik van LED-verlichting zie je als bestuurder ook veel meer. Doordat je zaken eerder waarneemt kun je beter anticiperen op het verkeer.

Nog niet 100% overtuigd om weer op de motor te stappen? Check dan deze 5 andere voordelen.

Nog meer inspiratie ...

Welke brandstof heeft mijn motor nodig, E5 of E10?

Om verwarring over de keuze van de benzinesoort internationaal weg te nemen is in Europa een uniforme code ...

Ik wil weer gaan motorrijden. Welke soort motor past bij mij? Waar let ik op?

Heropstappers welkom! Motorrijden is leuk, het geeft een gevoel van vrijheid. Je kunt het voor je plezier doen, ...

Welke motor past bij jou? We hebben alle types op een rij gezet

Naked bike, Scrambler, Enduro, Cafe Racer, Superbike, Tour, Custom of toch een Roadster? Wat zijn de kenmerken en ...