De leukste 125cc motorfietsen voor rijbewijs A1

Ben je 18 jaar en wil je gaan motorrijden? Ontdek op welke 125cc motor jij straks kan rijden!

Een 125cc motor is super wendbaar en licht.
Ideaal in de stad, maar door het lage gewicht zijn de prestaties voldoende om ook op buitenwegen en de snelweg prima in het verkeer mee te komen. Dat maakt deze compacte machines ook interessant als alternatief voor eenieder die een gemakkelijk te rijden en te parkeren motor zoekt. Voor mensen die door de helmplicht bij snorfietsen een pittiger tweewieler wel zien zitten. Want als je dan toch een helm op moet, dan ook maar wat flitsender rijden, toch?

Hoe zit het met dat rijbewijs?

Voor auto’s bestaat er slechts één rijbewijs: rijbewijs B, eventueel met een aanvulling van een aanhangwagen (B+E). Voor motoren is dat een ander verhaal. Er zijn maar liefst drie verschillende motorrijbewijzen: het A1, A2 en A-rijbewijs.

Met een A1-rijbewijs mag je een motorfiets rijden met maximaal 125cc motorinhoud en maximaal 11 kW aan vermogen.
De minimumleeftijd voor een rijles en het theorie-examen voor een lichte motor (A1) is 17 jaar. Voor het praktijkexamen moet je 18 jaar zijn. Het rijbewijs A2 (tot 35 kW) kun je halen op je 20ste en het A-rijbewijs kun je halen vanaf je 21ste, mits je wel A2 hebt. Anders moet je wachten met examen doen tot je minimaal 24 jaar bent.

Jelinka heeft net haar motorrijbewijs: ‘Ik kan dit gewoon, een heerlijke gevoel!’. Lees hier haar hele verhaal.

125cc motor: minder inhoud = meer genieten

Terug naar de 125 cc. De laatste jaren zijn er flink wat leuke exemplaren op de markt gekomen. Allemaal met eencilinder en heel zuinig. We hebben de leukste op een rij gezet.

Aprilia RS125

De RS 125 is licht en heeft een zeer dynamisch karakter. De 125 cc eencilinder heeft als enige in dit rijtje dubbele bovenliggende nokkenassen. Hij heeft een slanke kuip, een aluminium frame en componenten die de geest van de RSV4 superbike weerspiegelen.

  • Motorvermogen: 11 kW (15 pk)
  • Koppel: n.o
  • Verbuik gemiddeld: niet opgegeven
  • Gewicht: n.o

Honda CBR125R Neo Sports Café

Honda noemt deze opstapmotor een broertje van de grote CB1000R. Hij heeft dezelfde looks dankzij zijn metalen radiatorbescherming, nauw aansluitende carterbescherming en het gitzwarte motorblok. Bij het nieuwe buizenframe en de upside-down voorvork met dikke 41 mm vorkbuizen horen ook nog een LCD instrumentarium en heldere LED verlichting voor de koplamp, achterlicht en de richtingaanwijzers.

  • Motorvermogen: 9,8 kW (13 pk)
  • Koppel: 10 Nm
  • Verbruik gemiddeld: 1 op 48,4
  • Gewicht: 126 kg rijklaar

Lees ook: Motor- naast autorijbewijs: perfecte combinatie.

Kawasaki Ninja 125 en Z125 naked

De Ninja 125 is helemaal nieuw. Een 125 cc met het uiterlijk van een supersportmotor, dat is afgeleid van de Ninja H2. Ook heeft deze kleine kloon hetzelfde Trellis-frame van stalen buizen. Kortom een erg volwassen ogende motorfiets, waarmee je als A1-rijbewijshouder goed voor de dag komt. De naked versie Z125 heeft hetzelfde blok en dezelfde techniek, maar dan zonder kuip.

  • Motorvermogen: 11 kW (15 pk)
  • Koppel: 11,7 Nm
  • Verbruik gemiddeld: niet opgegeven
  • Gewicht: 148 kg rijklaar (Z125: 146 kg rijklaar)

Suzuki GSX-S125A

De Suzuki GSX-S125A is een flitsende 125CC motor met een actieve zitpositie, een lekkere, vlotte uitstraling en goede prestaties. Suzuki noemt het een streetfighter, dat ontstaat door de onderkuip, de scherp gevormde radiatorkappen en het agressief ogende LED-koplampen. Sterke punten van de GSX-S125 ABS zijn de comfortabele actieve zitpositie en de hoogwaardige uitrusting, met onder meer een multifunctioneel LCD-display en het Suzuki Easy Start-systeem.

  • Motorvermogen: 11 kW (15 pk)
  • Koppel: 11,5 Nm
  • Verbruik gemiddeld: niet opgegeven
  • Gewicht: 133 kg rijklaar

Yamaha YZF-R125

Door de vorm van de kuip inclusief MotoGP-cockpit lijkt de YZF-R125 als twee druppels water op de R1. Deze 125 cc is bovendien een technische parel, met zaken als LED-koplampen en het nieuwe Variable Valve Actuation (VVA) systeem, waardoor de eencilinder meer trekkracht levert bij lage toerentallen.

  • Motorvermogen: 11 kW (15 pk)
  • Koppel: 12,4 Nm
  • Verbruik gemiddeld: 1 op 46,9
  • Gewicht: 142 kg rijklaar

125CC motor aanschaffen?

Als je een eerste motor koopt is het belangrijk dat hij goed bij jou en jouw rijstijl past. Doe daarom onze kieswijzer.

Nog meer inspiratie ...

Waar kan ik een motorrijbewijs halen?

Leuk, je wilt graag een motorrijbewijs gaan halen. Alleen waar moet je nu precies beginnen? Waar kun je ...

Beginnen met motorrijden? Kies de juiste motorhelm!

Bij de aanschaf van een motorhelm zijn er een paar zaken waar je rekening mee dient te houden. ...

De motor: praktisch, zuinig en fun

De motorfiets wint steeds meer aan populariteit. De reden laat zich raden: de filedruk neemt toe en dus ...